”CUT OUT”
North,
Nørregade 7c kld., 1165 København K
1. sept. – 30. sept. 2006.
Deltagende kunstnere : Ingrid
Kæseler og Ingela Skytte.
Ovenpå vores nordiske "link-up" projekt - www.link-up.dk, som blev vist
i Møstings Hus 2005, har vi nu valgt at præsentere en mindre dialog-udstilling
i North.
Udstillingen er et møde mellem to forskellige tilgange til det abstrakte
maleri både formelt og æstetisk. Værkerne bærer på en arv fra modernismens
Colour field painting, og grundelementerne form og farve udforskes aktuelt
i to - og tredimensionelle værker. Formelle modsætninger går i dialog
med hinanden, et maleri der bryder sine egne grænser modstilles liniens
og grid'ets enkle strenghed på samme måde som systematik stilles overfor
tilfældighed.
Ingrid Kæseler repræsenteres af værker i serien "Double Image", der består
af flere bemalede aluminiumsplader, som hænger tæt over hinanden og tilsammen
danner en stor flade. Fra denne flade udgår 3 mm tykke gummistrimler i
forskellige længder, bredder og farver. Gummistrimlerne er fastgjort direkte
på maleriets forside og hænger i flere lag over billedfladen og rækker
ofte langt ud over metalpladens bundkant. De giver associationer til løbende
maling, som man kender den fra den abstrakte ekspressionisme. Her blot
i en fysikaliseret gengivelse, hvor de kulørte bånd nærmest "løber" ud
af billedet i et langt mere formelt univers. Malerierne handler ikke kun
om interne modsætninger - mellem det flydende og det stramme, mellem det
hårde og det bløde. Det er maleri i et udvidet felt, der udspiller sig
i spændingsfeltet mellem et to- og tredimensionelt udsagn.
Ingela Skytte repræsenteres med værker i serien "In addition", et systemmaleri,
som tager sit afsæt i en undersøgelse af farven gennem systematisk overmaling.
Billedets endelige udtryk er resultatet af et fast farvediagram, bestående
af de tre primærfarver og deres komplementærfarver: orange - blå - rød
- grøn - gul - violet. På grund af den laserende maleteknik bliver slutresultatet
radikalt forskelligt, afhængig af hvor i farvediagrammet, det enkelte
maleri tager sin begyndelse. Hver gang der lægges et farvelag til - trækkes
der også noget fra. Opbrydning og nedbrydning er vigtige elementer i maleprocessen.
Ophængningen er en afprøvning af rum og skala i en tilsyneladende tilfældig
konstellation, som en slags modpol til maleriernes strenge systematik.
Projektet er støttet af Kunstrådets Billedkunstudvalg
Fernisering fredag den 1. september kl. 17 - 20.
Udstillingen er åben onsdag til fredag 12 - 16, og lørdag 11 - 15
Yderligere information:
Ingela Skytte: mail@ingelaskytte.dk, 40 14 24 05
Ingrid Kæseler: mails@ingridkaeseler.dk, 61 70 41 90
|